Love life and life will love you back. Love people and they will love you back

Thursday, August 26, 2010

Ibu..Cita-cita..Cinta

Aku kejar cita-cita

Kerana aku telah jatuh cinta

Aku cari cita-cita

Kerana aku ingin menghampiri cinta

Aku terus gigih bercita-cita

Kerana aku perlukan cinta

Dan aku tahu

Setiap kali aku angankan cita-cita

Aku akan berangan juga tentang cinta


Kerana

Aku ingin ada cita-cita dan cinta

Aku bercita-cita untuk bercinta

Aku bercinta untuk mencapai cita-cita

Aku dan cita-cita

Aku dan juga cinta

Aku cita atau aku cinta?

Tah ape la yang aku tulis ni


Aku bertemu dengan cita-cita di daerah asing

Dengan cita-cita aku bertemu pula cinta

Sehingga aku hilang cita-cita itu

Tapi cinta tetap menemani

Walau aku mencari cita-cita baru

Di mana sahaja cita-cita itu ada

Cinta tidak jemu menemani

Sehinggalah cita-cita kembali kepada cinta


Lalu aku bertekad

Untuk menjaga cita-cita

Dan juga cinta di daerah asing ini

Mungkin cita-cita ada bersama cinta


Tapi kenapa kadang kala

Aku rasa cinta ada, tapi cita-cita hilang

Cita-cita ada, cinta pula hilang

Atau sebenarnya cita-cita dan cinta sukar bersatu

Lalu membuat aku buntu

Yang mana perlu aku kejar dahulu


Kata ibu..

“kamu pilih jalan ke situ, ibu restu”

“kamu buang masa di situ, ibu tetap tunggu”

“kamu tidak betul-betul kejar akan cita-cita”

“kamu sebenarnya hanya kejar cinta kamu”

“sekarang kamu hampir hilang kedua-duanya”

“teruskan menangis sayang..”

“menangislah di ribaan ibu ini”

“hanya ibu yang mengerti rasa di hati kamu ”


Kata-kata ibu bagai satu suntikan buat aku

Aku perlu kejar cita-cita untuk capai cinta

Tapi mampu ke aku buat macam tu

Saat ini aku rebah kembali

Mengejar cita-cita dan cinta

Yang aku sendiri tak pasti

Apa kesudahannya


Adakah cinta boleh membantu cita-cita

Atau cita-cita membantu cinta

Atau mungkin aku tutup cerita cita-cita dan cinta

Dan terus kembali ke ribaan ibu

Tanpa cita-cita dan cinta


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails