Love life and life will love you back. Love people and they will love you back

Tuesday, August 10, 2010

Kenapa Saya Selalu Senyap



KENAPA SAYA SELALU SENYAP

1. Sebagai Pemerhati
Bila seseorang tu sedang bercakap, saya selalu tengok diri orang tu..cara dia bercakap, memek muka, jelingan mata, body language, bahasa, dan apa yang di cakapkan tu..
Bukan apa, kadang-kadang nama je kawan, depan kita bukan main lagi itu ini baiknya, tapi bila belakang kita, amboi2 sesedap rasa je ngumpat aku..Jadi, janganlah kita selalu sangat mengiakan cerita-cerita yang tah ape-ape atau cerita yang wat semak akal..tak kiralah dia tu dulu pernah buat baik dengan kita ataupun tidak..Lebih baik jadi pemerhati, kalau nk ngumpat pun, bicara dalam hati saje..

2. Meluat Sangat
Mula-mula borak memang rasa macam best je join..tapi bila rasa ada sedikit meluat dengan lagak seseorang itu, mula la saya akan diam dan malas nak layan..contohnya seseorang tu ckp mcm ni.. "aku punya pangkat ni besar ni..kalau ikutkan elaun aku lagi banyak dari gaji pokok..bulan-bulan memang tak habis guna la gaji" mak aihhhh..belagaknya..hari-hari nampak duduk kt masjid, tapi dia punya belagak dahsyat betul..mula la saya akan berkata-kata dalam hati..silap hari bulan slumber je dpn org tu saya terus mencebik tanda meluat sangat..

3. Topik Boring
Perempuan..kalau jumpa mana pernah tak bukak mulut..ada saje cerita yang nak dikongsi..nak pulak kalau dah lama tak jumpa..bermula dengan tanya kabar je..lepas tu melalut-lalut tah apa yang seseorang tu cerita..sampaikan hal orang lain yang tiada kaitan dengan saya pun nak diceritakan jugak..tak dilayan, kesian..dilayan, makin menjadi pulak..dengar jela tapi jangan bukak mulut..tak suka la org macam ni..pantang jumpa, ada je yang dia nak ngumpatkan..kau ingat kau bagus sangat ke cik kak oi..patut la orang pun ngata kau jugak..aiseh..

4. Asyik Kau Je Yang Betul
Bila saya tengah duduk diam..tetiba ada pulak seseorang ni pot pet pot pet..itu tak kena..ini tak kena..bila ditanya..wahhhhhh..bukan main lagi dia tunding jari kt orang lain..ni si polan la ni..si polan itu si polan ini..abes semua kena..baik si polan ke sipolin ke semua salah..yang bercakap tu?? dia sorang je yang betul..bagi la isu perdebatan apa skali pun, dia aje yang nk menang..sampaikan yang benar lagi fakta pun dia nak bangkang jugak..ishhhh..bosan la layan orang macam ni..tak kembang otak ni nanti

5. Cerita Berulang
Bulan lepas seseorang tu cerita pasal trip dia ke Australia..Kita yang x pernah jejak sana dan nak dengar cerita dia memang la macam excited kan..Bulan ni dia cerita lagi benda yang sama..Bulan depan pun cerita lagi yang sama..sampai skrip cerita tu boleh dihafal..kadang-kadang pantang dia dengar ape-ape berkaitan trip dia, dia akan cerita balik..sampaikan dah 10 tahun berlalu pun still nak cerita lagi..wehhhh..sudah-sudah la tu cerita basi kau tu..boring tau dak..apa kata kau buka buku baru, cari teman hidup ke, cari duit lebih ke..baru la best sikit saya ni nak dengar..

6. Saya Tak Nak Kamu Kacau
Kenapa lama saya tak contact kamu? Kenapa saya tak reply massage kamu? Kenapa saya x jawab call kamu? sebab.......... saya tak mau kamu kacau saya..saya tak nak kamu masuk campur urusan hidup saya..sebab bila ada kamu, saya rasa seperti kamu suka menyibuk perihal hidup saya..wahai cik kak yang prihatin tentang diriku ini, tolong jangan kacau hidup saya ye..saya tak suka..kamu ini sudahlah suka bercerita perihal orang lain pada saya, nanti pasti kamu akan cerita perihal saya kepada orang lain pula..bak kata en.Buat Hati "dengar boleh, tapi jangan masuk campur"

Moral of da story
Berborak itu tak salah..tapi tak perlulah sampai mengumpat orang tak tentu pasal..Bercerita itu cukuplah sekadar aje, tak perlulah sampai meninggi diri yang sememangnya tak tinggi..Berkata-kata pula biarlah berpada-pada, tak perlulah sampai masuk campur urusan peribadi sesiapa..

* kalau kamu terasa, nasiblah..saya tidak tuju kepada kamu seorang sahaja, tapi kepada semua, hanya sekadar ingatan bersama..terima kasih kerana kamu dan kamu memberi ilham untuk entry kali ini..saya 'suka sangat' berkawan dengan kamu dan kamu =)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails